Mama, Media

Google Analytics – tijd op pagina

Nerd-alert!! Vandaag krijgen jullie van mij een technisch blogje dat eigenlijk helemaal niks met baby’s en mama zijn te maken heeft, maar alles te maken heeft met dit blog en de bezoekers ervan. Ik schrijf dit vooral om voor mezelf eea op een rijtje te zetten, als een soort van dubbelcheck van wat ik aan het doen ben, en als een verslag van wat ik nou eigenlijk gedaan heb. Het zal voor collega-mama’s niet interessant zijn, maar voor collega-bloggers misschien wel, dus ik wil het toch even delen, we hoeven natuurlijk niet allemaal het wiel apart uit te vinden. 

Dus, Google Analytics. Het meest gebruikte tracking programma van websites, want gratis. Als een soort van onderdeel van de dienstverlening van Google (Adwords) maar natuurlijk ook als machtig instrument van Google om data te verzamelen van internet gebruikers. Dit ‘programma’ draait ook op dit blog, gewoon omdat ik het superinteressant vind om te zien wat er gebeurd met mijn hersenspinsels. Dus ja, Big Brother is watching you 😉 (ik weet, ik moet eigenlijk zo’n cookie akkoord dingie laten oppoppen maar ik vind dat zo’n wassen neus, iedereen klikt maar zonder nou echt te weten waarom, maar ik weet ook dat er in het voorjaar nog een nieuwe wet ingevoerd gaat worden die dit nog eens scherper trekt dus ik zal zorgen dat ik het voor die tijd op orde heb, goed?). Nou, als ik dan inlog in Google Analytics zie ik hoeveel bezoekers ik heb gehad, waar ze vandaan komen geografisch gezien maar ook via welke bron ze bij mijn website zijn gekomen, en hoeveel tijd ze op mijn website spenderen. Maar  helaas is dit elke keer 0, of 7 seconden ofzo. Ik dacht, WTF, is dit allemaal spam bezoek of is mijn code kapot of wat is hier aan de hand?

Nou moet je misschien ook even weten dat ik een poosje als online marketing specialist op het gebied van SEO (organische optimalisatie) heb gewerkt, en Google Analytics (GA in vakjargon ;)) was groot deel van mij werk daar. Dus eigenlijk zou ik moeten weten hoe ik hiermee moet werken. Maar nee, dit was een raadsel voor me. Maar ik wil t wel graag opgelost hebben, want ik vind het wel interessant om te weten hoe lang bezoekers op de website zijn. Dus ik ben erin gedoken!

Nou is het dus zo dat GA alleen kan meten wat een bezoeker doet op je website, als hij ook echt iets doet. Interactie, gebeurtenissen. Alleen lezen en dan weer wegklikken kan GA niet meten. Dus de tijd op de website van alle bezoekers die maar één pagina bezoeken, wordt niet gemeten, net als de tijd die de bezoeker spendeert op de laatste pagina. Muf he? 

Gebeurtenis aanmaken

De oplossing is eigenlijk heel simpel, zorgen dat GA toch een gebeurtenis kan meten. Een voorbeeld van een gebeurtenis op de eerste pagina is het naar beneden scrollen op de pagina, of het einde van de pagina bereiken. Als GA dat ‘ziet’, kan het programma de tijd berekenen tussen aankomst op de website en het bereiken van de gemeten gebeurtenis. Daarnaast krijg je ook inzicht in het gedrag van je bezoeker, is het een bezoeker die eigenlijk iets aangeklikt heeft wat hij niet interessant vond of kreeg hij content voorgeschoteld die hij niet verwacht en klikte hij daarom direct weg, of is de content interessant genoeg om te scrollen, of zelfs zo interessant dat hij tot aan het einde van de pagina komt? En hoe lang doet je bezoeker erover om tot het einde van de pagina te komen? Wel belangrijk om te realiseren is dat, wanneer je GA dit soort gebeurtenissen laat meten, je bounce percentage zal dalen. Immers, wanneer de gebeurtenis bereikt is, is het geen bounce-bezoeker, al bezoekt deze bezoeker maar één pagina.

Google Tag manager

Cool he, dat je dit met GA kan meten? Ik vind het wel tof. Ik vind het wel interessant om inzichtelijk te krijgen hoeveel bezoekers de pagina waarop ze landen nou écht lezen. Dus ik ben aan de slag gegaan om dit voor elkaar te krijgen. Nou ben ik niet supertechnisch, maar het volgende is toch een beetje nerd-alert. Ik zal proberen om uit te leggen wat ik gedaan heb, maar helemaal het hoe en waarom heb ik voor mezelf ook niet duidelijk. Maar het is wel gelukt!

Om te beginnen is het het gemakkelijkst om te werken met Google Tag Manager. Dit is een scriptje en programma van Google, soort van API, die dynamisch verschillende Tags in je website kan laten draaien. Je hoeft dus maar 1 stukje code in de header van je website te plaatsen, en binnen die code verschijnen dan de verschillende tags die je online specificeert. Oke? Duidelijker dan dit kan ik het voor mezelf ook niet helemaal krijgen hoor, maar het werkt dus wel makkelijk.

Eenmaal geïnstalleerd kun je dus online een Tag aanmaken, een soort van container waarin je een Trigger kunt opnemen. De trigger is in dit geval een gebeurtenis zoals scrollen tot een minimaal punt, of tot het einde. Google Tag Manager heeft standaard Tags voor GA en voor scrollen als gebeurtenis, dus dat is wel makkelijk implementeren. Helemaal snappen hoe doe ik niet, maar ik heb gewoon dit artikel gevolgd en ja hoor, het werkt! Dus nou heb ik nog meer informatie over wat jij hier doet… Je kunt nog wat variëren met verschillende tags, of twee triggers in de tag, bijvoorbeeld 1 trigger voor halfweg scrollen en 1 trigger voor het bereiken van het einde van de pagina. Als je je gebeurtenissen maar duidelijk genoeg labelt, kun je ze prima zien en onderscheiden in Google Analytics.

Wat ik wel altijd doe, als ik dit soort ingrijpende wijzigingen gemaakt heb, is een annotatie maken in GA, zodat je altijd nog terug kan vinden waarom je data er opeens heel anders eruit ziet… Kleine bonustip 😉

Lekker boeiend he, mama’s 😉

2 thoughts on “Google Analytics – tijd op pagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge